Tillbaka

Bokpresentation genom bildkonsten

Med bildkonsten som medel kan man göra en bokpresentation i modersmål.

Mål 

  • att läsa en bok, förstå innehållet och uttrycka åsikter om boken.
  • att presentera innehållet på ett kreativt sätt, gärna tredimensionellt.

Uppgift

Elevernas uppgift i modersmål är att läsa en bok.

  • Eleverna läser boken i par eller i grupp med max 4 elever. Alla i gruppen läser hela boken. Variera gärna hur ni läser.
  • Bestäm när boken ska vara färdigt läst och dela in sidorna i passliga avsnitt. 
  • Boken presenteras genom att eleverna:
    • skapar/bygger en valfri scen/händelse ur handlingen.
    • berättar om boken med hjälp av scenen/händelsen de byggt.

Praktiska tips

  • Ge tillräckligt tid för byggandet eftersom “framdukandet” av allt material inte sker i en handvändning. 
  • Det är en fördel om eleverna har möjlighet att bygga hela scenen/händelsen vid ett enda tillfälle.
  • Låt eleverna lösa eventuella “byggproblem”  själva – det är både samarbetsövning och träning i vardagskompetens. 
  • Tid: cirka 3–4 lektioner.

Material

  • Scenen kan byggas i till exempel skolådor. Samla sådana i förväg. 
  • Använd restmaterial, till exempel tygbitar, restpapper, kartongbitar, pärlor.  Det är ekologiskt.

Bokpresentation

  • Några dagar efter byggandet presenterar eleverna  sin scen/händelse. 
  • De skall berätta om bokens
    • titel
    • författare
    • genre
    • handling i korthet 
    • varför de valde att bygga just den scen de byggt
    • vad de tyckte de om boken? Motivera.

Tips på litteratur som förenar bildkonst och litteratur

Söderströms. Alla fyra böcker har tillhörande lärarhandledningar.

  • Litteraturboken 1 Poetens penna (Heilä-Ylikallio & Östern)
  • Litteraturboken 2  Valters fotspår (red. Heilä-Ylikallio, Kaihovirta-Rosvik, Rantala & Östern)
  • Litteraturboken 3 Håll huvudet kallt (red. Heilä-Ylikallio, Östern, Kaihovirta-Rosvik & Rantala)
  • Litteraturboken 4 Trolltrumman (red. Östern, Heilä-Ylikallio, Kaihovirta-Rosvik & Rantala)
Sydkustens landskapsförbund
  • Ordkonst–alla har fantasi. Där finns tips på lite kortare “projekt” att jobba med.
 

LP 2014

Ämnen

Bildkonst + modersmål

Mål från läroplanen i bildkonst för årskurs 3-6

M3 inspirera eleven att uttrycka sina iakttagelser och tankar genom bild och genom andra uttryckssätt.

M4 handleda eleven att mångsidigt använda olika material, tekniker och uttryckssätt och att öva sin förmåga att skapa bilder.

M5 handleda eleven att målinriktat utveckla sina visuella färdigheter självständigt och tillsammans med andra.


 

Insättare: Darling Esselström-Antikainen
Skola: Granhultsskolan (BRAVO!)