Tillbaka

Tavlor på en utställning

Ett av den ryske kompositören Modest Mussorgskijs mest kända verk är Tavlor på en utställning / Pictures At An Exhibition. 

Bakgrund till verket

Mussorgskij var god vän med konstnären och arkitekten Viktor Hartmann. När Hartmann överraskande dog, endast 39-år gammal, ordnade hans vänner en stor utställning med över 400 av Hartmanns verk. 

Mussorgskij var med om att arrangera utställningen och den gjorde ett så stort intryck på honom att han på sex veckor komponerade verket Tavlor på en utställning. Verket består av tio musikstycken och mellan dem några små kompositioner, så kallade Promenader. Man kan föreställa sig att dessa spelas när en museibesökare vandrar från en tavla till en annan. Tyvärr är nästan alla av Hartmans 400 tavlor från utställningen försvunna – till de tio musikstycken som Mussorgskij komponerade finns sex tavlor bevarade.

Sviten är ett krävande verk, komponerad för piano, men den har också arrangerats för orkester. Den kanske mest kända orkestreringen är gjord av kompositören Maurice Ravel.

 

Uppgift

Lyssna på den första Promenaden  och diskutera i klassen:

På hurdant humör är besökaren som vandrar omkring på utställningen?

Spela därefter upp styckena enligt följande ordning:
  • Gnomen
  • Det gamla slottet/The Old Castle (kan förkortas)
  • Tuileries
  • Bydlo
  • De okläckta kycklingarnas balett/Ballet of the Unhatched Chicks
  • Marknaderna i Limoges/The Market at Limoges
  • Den stora porten i Kiev/ The Great Gate of Kiev (kan förkortas)
Eleverna lyssnar och skriver in på sina arbetsblad (på papper eller digitalt) i vilken ordning de tror att styckena selas upp. 
 

Gå igenom svaren genom att spela upp början av varje stycke. Påminn eleverna om att det inte gör något även om de inte har “rätt” svar. Vi hör och upplever musik på så olika sätt!  

Så som kompositören har tänkt det, blir svaren på elevernas arbetsblad:

4. Bydlo

1. Gnomen

2. Det gamla slottet i Italien

5. De okläckta kycklingarnas balett

6. Marknaderna i Limoges

7. Den stora porten i Kiev

3. Tuileriers

 

LP 2014

Mål från läroplanen för åk 4

M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta vad hen hört.

 

Insättare: Marina Lindholm